אסי פיסו

בדיקות דם ושתן לגילוי נהגים תחת השפעת סמים

רבים מנהגים המשתמשים בדרך, נבדקים מידי יום על ידי משטרת התנועה בבדיקות אקראיות לשם איתור נהגים הנוהגים בשכרות, תחת השפעת משקאות משכרים או תחת השפעת סמים מסוכנים.

בדיקה לגילוי שכרות מתבצעת על-ידי מכשיר נשיפה המכונה: “הינשוף”, אשר מיוצר על-ידי חברת דרגר הגרמנית. יוער כי שוטר רשאי לדרוש מכל נהג לבצע בדיקה זו ללא כל חשד סביר (סעיף 64ב(א1) לפקודת התעבורה). שונה הוא המצב כאשר שוטר דורש מנהג, שעוצר לבדיקה אקראית, לבצע בדיקת שתן ו/או בדיקת דם לשם גילוי סמים ו/או שכרות, שאז ניתן לדרוש זאת רק כאשר קיים חשד סביר לביצוע העבירה, שהרי התכלית העומדת אחרי דרישתו של החשד הסביר הינה העובדה כי המדובר בבדיקות פולשניות יותר, אשר חודרות ופוגעות עוד יותר בפרטיותו של החשוד ובחירותו, מאשר בדיקת נשיפה למכשיר הינשוף שאז הפגיעה פחותה יותר. יודגש כי בדיקת דם הינה בדיקה פולשנית בשל היותר מוגדת על –פי חוק החיפושים כחיפוש פנימי בגופו של חשוד, אשר הינו חלק מהבדיקות הפולשניות ביותר.

חשד סביר

יוער כי “חשד סביר” כשמו כן הוא, שהרי לא די בחשד בעלמא, ואין די בכך שהחשוד ראה כאשר עיניו אדומות, וזאת לשם דרישת הבדיקה, שהרי המקור לעיניים אדומות יכול שיהיה תולדה של עייפות ו/או דלקת בעיניים ועל כן בתי המשפט קבעו בפסקי דין והחלטות רבות כי אין די ב”עיניים אדומות” לשם הוכחתו של חשד סביר. חשד סביר יכול שיהיה כתוצאה, ממציאת סמים ברכבו של החשוד בעת נהיגתו ו/או בכליו. מקור נוסף שיכול שיקים חשד סביר הינו קיומו של מידע מודיעיני שנמסר למשטרה אודות נהג פלוני, אולם גם אז חובה על המשטרה לבדוק את מהימנות המידע וכן להסתמך על מידע אקטואלי וטרי, ולא על מידע נושן, שאז נושנות העבירות לא בכדי יצביע על חשד סביר. יוער כי אין די בכך שהשוטר יציין כי קיים מידע מודיעיני, שהרי מידע מודיעיני הינו מידע המועבר מגורמי המודיעין אל השוטר בשטח ובכך מהווה “חשד מועבר”, המועבר לאחר ואינו בבחינת חשד אשר התעורר בליבו של השוטר בשטח, על כן חובה על השוטר ו/או התובע להציג את המידע המודיעיני לבית המשפט, לרבות התייחסות למקור המידע, וזאת על מנת שבית המשפט יתרשם מאיכות המידע המודיעיני ויחליט האם המידע המונח בפניו מקים חשד סביר אם לאו, שאז בהיעדר חשד סביר מוסמך בית המשפט לקבוע כי הבדיקה בוצעה שלא כדין, ובהתאם לכללי הפסילה הראייתיים הקבועים בדין אף להורות על פסלותה ועל זיכויו של הנאשם באם הרשעתו מותנית אך בבדיקה שבוצעה שלא כדין.

ראיון מתוך ״חדר החדשות״ על בדיקה לגילוי סמים


* תוכן המאמרים הינו לשם עיון ואינו מהווה תחליף לחוות דעת מקצועית.

אסי פיסו

משרד עו"ד אסי פיסו הינו משרד בוטיק העוסק בתחום הפלילי והפלילי הצבאי. המשרד מתאפיין ביחס האנוש, האישי, השרות המקצועי והיסודיות, שאותו הוא מעניק ללקוחות משרדו.

יכולים לעניין אותך