אסי פיסו

הדרישה לבדיקת שתן על ידי חוקרי המשטרה הצבאית

מי מאיתנו אשר שרת בשירות חובה בצה”ל לא נתקל בביקורות פתע של שוטרי המשטרה הצבאית אשר מגיעים בצורה אקראית לבסיסי צה”ל, על מנת לבצע בדיקות שתן לחיילים כדי לאתר חיילים אשר משתמשים בסמים מסוכנים בעת שירותם הצבאי.

יצוין פעולות אלו מכונות בעגה היום יומית “פעולות מנע”, כלומר פעולות אשר לשוטרי המשטרה הצבאית אין כל מידע בדבר זהותו של חשוד פוטנציאלי, אלא נערכות בדיקות שתן אשר על בסיסם עלולה להיפתח חקירה פלילית. יש לציין כי שימוש עצמי סמים בצה”ל, שלא כמו בחיים האזרחיים, הינו בבחינת עבירה פלילית חמורה, וזאת בשל היותו של צה”ל ארגון היררכי אשר חרט על דגלו, בין היתר, מקצוענות ומוכנות לשעת מלחמה.

יצוין כי פעולות המנע האמורות לעיל טעונות את הסכמת הנבדק, ולא זו בלבד אלא שחלה חובה על שוטרי המשטרה הצבאית להסביר לנבדקים (אשר אינם נכון לאותה העת מצויים בסטטוס של חשודים), כי אינם חייבים למסור את הבדיקה וכי אין הדבר ישמש כנגדם.

לכן יש לזכות כי פעולות מנע טעונות הסכמה מצד החייל הנבדק והוא כמובן רשאי לסרב לבדיקה זו ללא כל סנקציה בצידה. לכן באם אתם נתקלים בדרישה של שוטר המשטרה הצבאית למסירת בדיקת שתן ללא כל צו וללא כל חשד, אין אתם חייבים לשתף פעולה וכי עומדת לכם האפשרות לסרב לבדיקה. יצוין כי לעיתים אדם נמצא במקום סגור אשר ללא כל ידיעה נמצאים בו אנשים שמעשנים סמים, והדבר יכול להגיע לגופו בצורת עישון פאסיבי ללא כל ידיעה, דבר אשר יכול להביא לסימני עישון בבדיקת השתן .

שונה הוא המצב כאשר קצין משטרה צבאית מתרשם שקיים כנגד חייל כלשהו חומר מפליל, הרי במצב דברים זה קמה לו הסמכות לדרוש מחייל בדיקת שתן, וסירוב מצידו עלול להקים ביצוע עבירה של סירוב למתן בדיקת שתן אשר עפ”י חוק דינה שנתיים מאסר.

ראיון מתוך ״חדר החדשות״ על בדיקה לגילוי סמים


* תוכן המאמרים הינו לשם עיון ואינו מהווה תחליף לחוות דעת מקצועית.

אסי פיסו

משרד עו"ד אסי פיסו הינו משרד בוטיק העוסק בתחום הפלילי והפלילי הצבאי. המשרד מתאפיין ביחס האנוש, האישי, השרות המקצועי והיסודיות, שאותו הוא מעניק ללקוחות משרדו.

יכולים לעניין אותך