אסי פיסו

חשיבותה של הזכות להיוועץ בעורך דין

עוכבתם? נעצרתם? אל תאמרו דבר עד לאחר שתיוועצו בעורך דין אשר בקי בתחום הפלילי.

רבים המקרים שחוקרי משטרה משוחחים עם חשודים בשיחה שנקראת בשפה היום- יומית “שיחת מסדרון”, שמבחינתם היא איננה מחייבת, אולם זה ממש לא כך. גם שיחה עם חוקר משטרה שלא בתוך חדר החקירות עלולה להפליל אתכם, שהרי פעמים רבות אתכם עלולים לומר דבר בשיחה רגילה, ולאחר מכן גורמי החקירה מוסמכים לקבל החלטה לחוקר אתכם תחת אזהרה, כלומר בסטטוס של חשודים.

לכל אדם המוזמן לחקירת משטרה הזכות להיוועץ בעורך דין ובשל כך חלה על המשטרה החובה ליידע את החשוד בדבר זכות זו ואף לאפשר לו אותה. המקרים הללו מובהקים יותר כאשר מדובר באדם אשר איננו “מנוסה” בחקירות משטרה, אלא מגיע לחדר החקירות לראשונה בחייו, מבולבל, לחוץ ולא יודע כיצד לנהוג.

חשוב לציין כי חובה על המשטרה לחקור אדם בשפת אמו, שהרי באם יתקשה בשפה העברית, עלולה אמרתו במשטרה שלא להיות אמרת אמת.

אציין כי שלב חקירת המשטרה הינו השלב הקריטי ביותר בהליך הפלילי ובמרבית המקרים ואולי אף בכולם, התנהגותו ודבריו של הנחקר בחקירה יקבעו בהמשך את גורלו. ראוי לציין כי במרבית המקרים קיים חוסר איזון בין חוקרי המשטרה מצד אחד, אשר מיומנים בחקירות, בתשאולים ובתרגילי חקירה, לעומת הנחקר מצד שני, אשר אינו מתמצא בחקירות משטרה, ולא יכול לשים לב לניואנסים שמצויים בין שאלות החוקרים ואשר עלולים להביאו למצב אבסורדי, בו הוא יפליל עצמו הלוא עוול בכפו, לכן היוועצות בעורך דין שעוסק ומכיר את המטריה הפלילית בשלב זה הינה בעלת חשיבות עליונה אשר במרבית המקרים קובעות את גורלו של אדם.

יצוין לא אחת כי בתי המשפט קבעו שיש לפסול הודאה מפלילה, וזאת בשל העובדה כי זכות ההיוועצות שלך הנחקר נמנעה ממנו, ואולם על מנת שלא להגיע למצב של פלפולים משפטיים באולם בית המשפט, תמיד להיוועץ בעורך דין בטרם החקירה, יהא החשד חמור אשר יהא, שהרי בסופו של יום הרשעה פלילית תכתים את גיליון ההרשעות ותמנע קבלת תעודת יושר.


* תוכן המאמרים הינו לשם עיון ואינו מהווה תחליף לחוות דעת מקצועית.

אסי פיסו

משרד עו"ד אסי פיסו הינו משרד בוטיק העוסק בתחום הפלילי והפלילי הצבאי. המשרד מתאפיין ביחס האנוש, האישי, השרות המקצועי והיסודיות, שאותו הוא מעניק ללקוחות משרדו.

יכולים לעניין אותך